تفاوت آکواریوم ،ویواریوم ، تراریوم ، پالداریوم ، فارم اکواریوم و انسکتاریوم چیست؟
نوشته شده توسط : hr

تفاوت آکواریوم ،ویواریوم ، تراریوم ، پالداریوم ، فارم اکواریوم و انسکتاریوم چیست؟

آکواریوم ( Aquarium ) 




آکواریوم ها محیط های کوچک و بسته ایی هستند که بر اساس محیط آبی مثل روخانه یا دریا یا دریاچه شبیه سازی شده است.

گیاهانی آبزی درون آکواریوم ها از نیتروژن درون خود سیستم آکواریوم استفاده می کنند و محیط خوبی برای ماهیان و سایر آبزیان بوجود می آورند.

نمونه هایی از آکواریوم ها را ببینید که در انواع و اندازه های مختلف چه زیبا هستند :

**************

انسکتاریوم ( Insectarium ) :



محیطی که برای حشرات ، عنکبوتیان و پندپایان با الهام از محیط زندگیشان شبیه سازی می شود.

 

***************************

Formicarium : محیطی که برای نگهداری انواع گونه های مورچه و موریانه تهیه می شود.






**********************************

پالداریوم ( Paludarium ) :

پالداریوم با الهام از جنگلهای پر باران و باتلاق ها شبیه سازی شده است.

پالداریوم در واقع تلفیقی از آکواریئم و تراریوم است.

Riparium : نوعی پالداریوم با جریان چرخشی بین قسمتهای آن.

 

 

**************************


تراریوم ( Terrarium ) :

تراریوم محیطس است که براساس مناطق خشک و وحشی کره زمین شبیه سازی شده است.

در این مجموعه گیاهانی مانند : کراسوله ها ، برومیده ها و بنفشه آفریقایی و حیواناتی مانند : خزندگان و حشرات و پرنده های کوچک می توان نگه داری کرد.

در تراریوم های در بسته سیستم آبیاری چرخشی است به این نحو که آب تبخیر شده از سطح خاک و گیاهان ، به سطوحی که تراریوم را در بر گرفته اند برخورد کرده و مجدد به صورت قطرات آب به خاک باز می گردد که این سیکل باعث کاهش دور آبیاری می گردد.






 

*************************************

ویواریوم چیست؟

ویواریوم سازه ایست که در نگاه اول شباهت زیادی به آکواریوم دارد ، تنها با این تفاوت که در ویواریوم می توانیم گیاهان و جانوران غیر آبی یا نیمه آبی را در کنار هم داشته باشیم.

 

ویواریوم سازه ایست که در نگاه اول شباهت زیادی به آکواریوم دارد تنها با این تفاوت که به جای ماهی در آن گل و گیاه نگهداری میشود. اما در اصل تفاوتهایی بین این دو وجود دارد که در ذیل به بیان بعضی از این تفاوتها پرداخته می شده : ویواریوم یک اکوسیستم نسبتا مستقل می باشد به این معنی که مقدار خاک ، نور ، تعداد و نوع گیاهان در این سیستم با محاسبات دقیق علمی به گونه ای گزینش می شوند که بعد از طراحی و راه اندازی دیگر به رسیدگی زیاد مانند : آبیاری مداوم، کود دهی ، تعویض خاک و... را ندارد تنها شاید به مقدار معینی آبیاری آن هم یک مرتبه در ماه نیاز باشد. این سازه را می توان در ابعاد کوچک مناسب برای اتاق خواب ، پذیرایی و کار و ابعاد متوسط و بزرگ برای محیطهای چون لابی برجها ، هتلها ، رستورانها و حتی مراکز اداری و صنعتی ، طراحی و با هزینه ای کم محیطی طبیعی را در دل زندگی شهری باز آفرینی کرد. گیاهان موجود در این سازه همگی از انواع سازگار با زندگی شهری بوده به گونه ای که حتی بدون نور خورشید و تنها با منبع نور تعبیه شده در سیستم با مصرف بسیار ناچیز انرژی ( لامپ های کم مصرف ) به زندگی خود ادامه می دهند. سازه مذکور نیازی به رسیدگی مداوم و روزانه ندارد و در صورت پیش آمدهایی چون مسافرتهای بلند مدت یا تعطیلی محیطهای کاری به راحتی به زندگی و رشد و نمو ادامه می دهد.

منبع: iran-eng.com
خدایا
دلمو دست تو دادم دلمو آسمونی کن/ همیشه مهربون بودی دوباره مهربونی کن
پاسخ }

ویواریوم یک سیستم نسبتا مستقل میباشد به این معنی که مقدار خاک ، نور، تعداد و نوع گیاهان در این سیستم با محاسبات دقیق علمی به گونه ای گزینش می شوند که بعد از طراحی و راه اندازی دیگر به رسیدگی زیاد مانند آبیاری مداوم ،کوددهی ، تعویض خاک ، نیاز ندارند تنها شاید به مقدار معینی آبیاری آن هم یک مرتبه در ماه نیاز باشد.

ویواریوم را میتوان در ابعاد کوچک ، متوسط و بزرگ ، مناسب برای اتاق خواب ، پذیرایی ، اتاق کار، و محیط هایی چون

لابی آپارتمانها ، هتلها ، مراکز اداری ، صنعتی ، طراحی و با هزینه ای کم محیط طبیعی را در دل زندگی شهری باز آفرینی کرد.

گیاهان موجود در این سازه همه از انواع سازگار با این محیط بوده به گونه ای که حتی بدون نور خورشید و تنها با منبع نور تعبیه شده در سیستم با مصرف بسیار ناچیز انرژی به زندگی و رشد نمو خود ادامه میدهند.

[عکس: vivarium_1.jpg]


مزایای ویواریوم:

یکی از مشکلاتی که علاقه مندان به گل و گیاه همیشه با آن روبرو بوده اند کمبود زمان برای رسیدگی به گلها و گیاهان بوده که ویواریوم این مشکل را حل کرده همانطور که در بالا گفته شد ویواریوم یک سیستم نسبتا مستقل میباشد یعنی تنها نیاز یک ویواریوم ماهی ۱ بار آبیاریست که این مهمتری مذیت ویواریوم میباشد . 

دومین و عمده ترین مشکل علاقه مندان به گل و گیاه نبود نور کافی در آپارتمان برای رشد گیاهان میباشد. اما این مشکل به راحتی در ویواریوم حل شده. یعنی با سنجش میزان

نور در مکان های مختلف نیاز نوری گیاه توسط گروه دلتا اندازه گیری و لامپهای کمکی جهت رشد و نمو گیاهان در ویواریوم نصب میشود به طوری که شما میتوانید شادابترین گیاهان را در مکانهایی که حتی پنجره هم ندارند نگاهداری کنید.

سومین مشکل طرفداران گل و گیاه بیماریهای گیاهان است که اکثر علاقه مندان با آن روبرو هستند. ویواریوم محیطی کاملا استریل و بهداشتی است که کوچکترین آلودگی گیاهان شما رادر آن تهدید نمیکند که این مهم توسط گروه دلتا فراهم شده و شما با خیال راحت میتوایند مجموعه ای از گیاهان سالم را در کنار هم داشته باشید.

از مذیتهای دیگر ویواریوم میتوان به تنوع گیاهان درون آن اشاره کرد یعنی شما در یک مجموعه میتوانید انواع مختلفی از گیاهان با شرایط محیطی یک سان را داشته باشید برای مثال میتوان از ارکیده و بنفشه آفریقایی نام برد که از زیباترین گیاهان آپارتمانی میباشند. 

در داخل ویواریوم امکان نگهداری از انواع دوزیستان و حشرات نادر و برخی آبزیان امکان پذیر است .مثل گونه هایی از لاکپشت ها ۰گوش قرمز)-سمندر-مار های آبی- قورباغه درختی و...

به طور کلی با ویواریم شما میتوانید طبیعت و آرامش را با تمام زیبایی و اثرات مثبت روحی آن به محیط زیندگی و محل کار خود آورده و از آن لذت ببرید.


منبع: 
atinegaremehr.ir
********************************

 

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: تراریوم و دیش گاردن , ,
:: بازدید از این مطلب : 2434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: